קבלת החלטות

סיכום שיעור 8

Tamer salamy

Tamer salamy

פרטי הסיכום

קורס: קבלת החלטות

מספר השיעור: 8

סיכום השיעור

קבלת החלטות קלות: הנתונים ניתנים לכימות קל יחסית, אני מכיר אותם ומסוגל לבחור ע”פ סדר עדיפויות ולהחליט באתו רגע, למשל החלטה אם אוכל קורנפלקס או תפוח אני בודק ערך תזונתי, זמן הכנה, טעם, וכד’…כך גם בקבלת החלטה לגבי נסיעה ברכבת או ברכב, נתוני זמן – אלו החלטות שכמעט אין בהם קושי או דילמה בבחירת החלופה.

המחשבה שהחלטה קשה או קלה תשפיע על חיינו, אינה נכונה. לגמרי! אם בהחלטה קלה המבוססת על קלוריות של מאכל אחד מול השני כאשר חשוב לי לשמור על המשקל, אז הערך התזונתי יקבל משקל גבוה יותר מאדם ששלם עם משקלו ולא מחפש לספור קלוריות.

בהחלטות קלות קל לדמיין תוצאות בין החלופות. בהחלטות קשות יש קושי להצמיד את הערך לשיקולים.

בהחלטה קלה, אין החלטה אחת יותר טובה מהשנייה, אלא, זמן להתייעץ יותר לבחון כדי להגיע לתוצאה נכונה. בהחלטה קשה אין תשובה נכנה והחלופות אינן ניתנות להשוואה. איך מבחינים שהחלופות לא ניתנות להשוואה ?

כשאנו עומדים בפני החלטה אם לעזור את העבודה כשכיר לטובת שותפות בחברה, לא בהכרח אם יעלו את השכר במקום העבודה תשפיע על ההחלטה לעזוב, או תהפוך את ההחלטה קלה יותר, החלופה של המשרד אומנת טובה יותר ממה שהייתה שכר גבוה יותר, אך עדיין קיימת הדילמה מה לעשות מאחר והחלופות בשני הצדדים לרוב טובות.

מנהיגים ומנהלים בקבלת החלטות (ממצאי מחקר):

שלושת התכונות המובילות שנבחרו כחשובות במנהיג / מנהל: כריזמטי, מאציל סמכויות, נותן דוגמה אישית. ואחריהם מופיעות התכונות ישר ואמין קשוב מעצים ועוד.

התכונות שלא נבחרו במנהיג / מנהל: קשוח, ריכוזי, מתערב, שומר מרחק, נמנע מעימותים, פשרן.

תכונות העומד בראש הצוות, ההבדל בין מנהיג למנהל:

מנהל – העומד בראש, שולט ומנהל ע”י מתן פקודות.

מנהיג – סוחב אחריו אחרים, ובעל יכולת הובלה והשפעה.

פתרון בעיות:

מנהל – ילמד לפתור נקודתית את הצוות.

מנהיג – ילמד הגשה לפתרון שסייע בפתרון בכיות נוספות.

מדידת הצלחה:

מנהל – מודד הצלחה ע”פ היררכיה, מקומו בחברה בה עובד.

מנהיג – קובע הצלחה ע”פ מידת השפעתו על הכלל.

אחריות עצמית:

מנהל – דורש אחריות עצמית מהצוות שלו.

מנהיג – מסייע לבנות ביטחון עצמי ואחריות של העובד.

התמקדות בזמן:

מנהל – ממוקד מה לבצע עכשיו.

מנהיג – דואג לפתור בעיות כדי למנוע עתידיות.

הכללה:

מנהל: אומר “אני” להדגיש שהוא המחליט.

מנהיג: “אנחנו” שהם חלק מצוות ללא היררכיה.

הצלחת עובד:

מנהל – הורס בטחון עצמי של הצוות.

מנהיג: בונה ביטחון הצוות ומאפשר להם להתפתח ולהתבטא.

חדשנות:

מנהל – מכבה חדשנות.

מנהיג- מעורר חדשנות.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X