קבלת החלטות 129228

סיכום שיעור 9

עוזי בוטמן

עוזי בוטמן

פרטי הסיכום

קורס: קבלת החלטות 129228

מספר השיעור: 9

סיכום השיעור

שתי מערכות מנהלים את חיינו:

המערכת הרציונלית: זיכרון, חישובים אנליטיים, תפיסת זמן

המערכת התת הכרתית: רגשות, אסוציאציות,

בקבלת החלטה פועלות שתי המערכות: השכלי שמחשב באופן שרירותי בעד ונגד והתת הכרתי האינטואיטיבי שמבוסס יותר על “תחושת בטן”.

בדומה לקרחון ש75 אחוז ממנו שקוע במים ורואים רק את החלק הקטן שלו שמבצבץ מעל למים כך גם המערכת האנושית שבה חלק גדול חבוי בתת ההכרה.

אינטואיציה: יכולת מולדת של קליטת גירויים חיצוניים והמרתם למסרים מובנים- תהליך קצר שמופיע בתחושה של מצב שיש לתת עליו פתרון מהיר.

אדם רציונלי: לא פועל לפי הרגש אלא לפי חשיבה ושכל

ההבדל בין אדם אינטואיטיבי לאדם רציונלי:

אינטואיטיבי: כמעט אינו מתוכנן. רואה את השלם, פועל לפי הרגע ונהנה מהחוויות כאן ועכשיו. יכול לשנות את דעתו מדי יום לפי מצב רוח. לרוב שואל עצמו למה לא?.

רציונלי:מנסה להבין את הדבר השלם על כל פרטיו. בוחן ומשווה וגם אז מחליט בהיסוס. מאבד את חיוניותו ואת הספונטניות שלו, חש פחד מרגשנות יתר. שואף לשלוט בעתידו ופועל מתוך הרגשת חובה בדרך כלל שואל למה?

4 מודלים בקבלת החלטות:

  1. רציונלי : היכולת שלנו לגזור מסקנות נכונות מתוך מידע ונתונים.בחינה שיטתית וזהירה נקראת גם שיטת הכלכלן בחירה לפי שיקולים כלכליים כמו יחסי תועלת- עלות.  ההנחה של הגישה שיש למקבל ההחלטה את כל האמצעים לקבלת ההחלטה.                                                                   יתרונות המודל: אידאלי לתהליך קבלת החלטות, מפנה את תשומת הלב למשתנים שיש לקחת בחשבון, מעודד חדשנות.                                    חסרונות המודל: הנחות המודל אינן מתקיימות במלואן, אין את כל האמצעים  הדרושים, אין דרך מקובלת לשכלול הערכים של כל הפרטים בחברה, דרישות כבדות- זמן ועבודה, ארוך קשה ויקר ואינו מוביל בהכרח להחלטה האופטימלית.                                                                                      מודל  SWOT: מושתת על חזקות, חולשות הזדמנויות ואיומים בארגון ויכול להיות רלוונטי גם לפרט.:                                                                        נקודות חוזקה- ניצול נקודות החוזק מול מתחרים                                       נקודות חולשה- זיהוי החולשות במטרה לצמצמם.                                        הזדמנויות- איתור הזדמנויות חדשות כמו צרכי שוק בסביבה.                   איומים- איתור סכנות ואיומים בסביבה, כל מה שמאיים מצד העולם העסקי סיכונים, מתחרים וכו…

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X