קבלת החלטות

סיכום שיעור 8

ספיר אירני

ספיר אירני

פרטי הסיכום

קורס: קבלת החלטות

מספר השיעור: 8

סיכום השיעור

קבלת החלטות – שיעור 8 7/2/21 ספיר אירני.

 

קבלת החלטות קלות: הנתונים ניתנים לכימות קל יחסית, אני מכירה אותם ומסוגלת לבחור עפ”י סדר עדיפויות  ולהחליט באתו רגע, למשל החלטה אם לאכול קורנפלקס או תפןח אני בודקת  ערך תזונתי, מהירות הכנה, טעם וכד’. כל גם בקבלת החלטה לגבי נסיעה ברכבת או רכב, נתוני זמן – אלו החלטות שאין  כמעט קושי ודילמה בבחירת החלופה.

המחשבה שהחלטה קשה או קלה תשפיע על חיינו, אינה נכונה. לגמריי. אם בהחלטה קלה המבוססת על קלוריות של מאכל אחד מול השני כאשר חשוב לי לשמור על המשקל , אז הערך התזונתי יקבל משקל גבוה יותר מאדם ששלם עם משקלו ולא מחפש לספור קלוריות.

בהחלטות קלות קל לדמיין תוצאות בין החלופות. בהחלטות קשות  יש קושי להצמיד את הערך לשיקולים.

בהחלטה קלה אין החלטה אחת יותר טובה מהשנייה, אלא, זמן להתייעץ יותר לבחון כדי להגיע לתוצאה הנכונה. בהחלטה קשה אין תשובה נכונה והחלופות אינן ניתנות להשוואה.

איך יודעים שחלופות לא ניתנות להשוואה?

כאשר אנו עומדים בפני החלטה אם לעזוב את העבודה כשכיר לטובת שותפות בחברה, לא בהכרח אם יעלו את השכר במקום העבודה תשפיע על ההחלטה לעזוב, או תהפוך את ההחלטה לקלה יותר, החלופה של המשרד אומנם טובה יותר ממה שהייתה, שכר גבוה יותר, אך עדיין קיימת הדילמה מה לעשות מאחר והחלופות בשני הצדדים לרוב טובות.

מנהיגים, מנהלים  בקבלת החלטות (ממצאי מחקר) :

3 התכונות המובילות שנבחרו כחשובות במנהיג/מנהל: כריזמטי, מאציל סמכויות,  נותן דוגמא אישית . ואחריהם מופיעים התכונות ישר ואמין, קשוב, מעצים ועוד.

התכונות שלא נבחרו במנהיג/מנהל: קשוח, ריכוזי, מתערב, שומר מרחק, נמנע מעימותים, פשרן.

תכונות העומד בראש הצוות, ההבדל בין מנהיג למנהל

מנהל- העומד בראש, שולט ומנהל ע”י מתן פקודות.

מנהיג: סוחף אחריו אחרים, ובעל יכולת הובלה והשפעה.

פתרון בעיות: מנהל: ילמד לפתור נקודתית את הצוות         , מנהיג: ילמד הגשה לפתרון שייסע בפתרון בכיות נוספות.

מדידת הצלחה: מנהל: מודד הצלחה עפ”י היררכיה, מקומו בחברה בה עובד. מנהיג:  קובע הצלחה עפ”י מידת השפעתו על הכלל.

אחריות עצמית:

מנהל: דורש אחריות עצמית מהצוות שלו.   מנהיג: מסייע לבנות ביטחון עצמי ואחריות של העובד.

התמקדות בזמן:

מנהל:  ממוקד מה לבצע עכשיו. מנהיג: דואג לפתור בעיות כדי למנוע עתידיות.

הכללה:

מנהל: אומר “אני” להדגיש  שהוא המחליט. מנהיג: “אנחנו” שהם חלק מצוות ללא היררכיה.

 

 

הצלחת עובד:

מנהל: מחפש הצלחה שלו דרכך הצוות. מנהיג: מחפש את הצלחת הצוות ורואה בהצלחתו כחלק מהצלחת כולם.

ביטחון עצמי:

מנהל: הורס בטחון עצמי של הצוות. מנהיג: בונה ביטחון הצוות ומאפשר לו להתפתח והתבטא.

חדשנות:

מנהל: מכבה חדשנות. מנהיג: מעורר חדשנות

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X