שיפור תדמית אישית

סיכום שיעור 2

perach

perach

פרטי הסיכום

קורס: שיפור תדמית אישית

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

סיכום שיעור 2 – אסרטיביות

אסרטיביות זוהי דעתנות

הבסיס של אסרטיביות הינו הכבוד שאני רוחש לצרכיי, רצונותיי, ערכיי וחיפוש נתיבים לבטאם בחיים.

אסרטיביות זוהי כניעה לפחד ונסיון מתמיד לא להתבלט, כך שכל מה שאני, נותר חבוי ולא מבוטא.

לא לשתף בדעותיי כאשר הן מנוגדות לדעות של האחר. לעשות מניפולציות, לנסות להשתייך ולרצות אחרים.

התנהגות אסרטיבית אינה לוחמנית ואגרסיבית, אלא פשוט “עמידה על שלי” באופן חופשי, ולכבד את עצמי בכל המפגשים האנושיים. לסרב לזייף בשביל להיות אהוב.

  1. אסרטיביות היא גישה – לחיות באוטנטיות.

לדבר ולפעול מתוך אמונותיי העמוקים כדרך קבע  אך כמובן תוך שמירה על גמישות, כך שאם אדם חמוש שודד אותי, איני חייב להגיד לו כל מה שאני חושב..

 

  1. אסרטיביות בריאה מתחשבת בקונטקסט.

כלומר ההתנהגות שראויה כאשר אני משחק עם ילד על הרצפה, שונה מהתנהגות ראויה בחדר הישיבות במקום העבודה. לכבד הבדל כזה אינו הקרבת האוטנטיות שלי – זה פשוט להישאר ממוקד במציאות.

אותנטיות– מושג פילוסופי – פסיכולוגי המתייחס לנטייה או למצב סובייקטיבי בו הפרט

חש כי הוא מתנהג ופועל באופן נאמן למחשבותיו ו לרגשותיו הפנימיים למרות השפעות חיצוניות.

 

  1. מודעות עצמית- מנהיג שמבין את חוזקותיו ואת מגרעותיו ומודע להשפעתו על אחרים
  2. שקיפות ויושרה- מנהיג המציג את העצמי האמיתי ובונה מערכות יחסים מבוססות אמון הדדי, תוך שיתוף במחשבות ורגשות בצורה כנה ומתן דוגמא אישית
  3. ערכיות ומוסריות- מנהיג הפועל באופן עקבי מתוך ערכים וסטנדרטים מוסריים ולא מתוך אינטרסים אישיים, תמריצים, ציפיות חברתיות או דחפים רגעיים
  4. קבלת החלטות מאוזנת – מנהיג המקבל החלטות בצורה אוביקטיבית, תוך איסוף כל מידע הרלוונטי כולל עמדות המאתגרות הנחות יסוד

איך אסרטיביות וחוסר אסרטיביות נראים?

  • יש אנשים העומדים והולכים כאילו אין להם זכות למרחב שהם תופסים, ויש המדברים כאילו כוונתם שלא ישמעו אותם. אחרי שהם לומדים לנוע ולדבר עם יותר ביטחון, הם מדווחים לאחר חרדה ראשונית על יותר בטחון עצמי וערך עצמי.

 

  • התנהגות כזו לא תמיד זה כל כך בולטת לעין. ישנם אלפי שתיקות שנשכחות, כניעות, חוסר ביטוי של רגשות ודעות ששוחקים יותר ויותר את הכבוד העצמי.

כך אנו פוצעים את עצמנו. זה לא העולם שעושה זאת.

 

 

 

 

* כששואלים אותך איך אהבת סרט מסוים, ובשביל לא להראות “לא קול” עונה במקום “אהבתי את זה, הסרט נגע בי עמוקות” – תאמר/י “לא רע”.

* אתם שומעים הערה גזענית שגורמת לכם להתכווץ בפנים, ואתם אומרים לעצמכם “מה זה משנה הוא סתם מטומטם”. אך הבטחון העצמי והערך העצמי יודעים בדיוק מה זה משנה.

* אשה המפחדת לטלטל את הספינה של נישואיה. אמא שלה אמרה לה שאישה טובה תמיד תומכת בבעלה, אם הוא צודק ואם לא. ואינה קולטת שהשורש של רגש האשמה שלה הינו ידיעתה הפנימית שהיא בוגדת בעצמה.

הערכה עצמית

  • יש אנשים העומדים והולכים כאילו אין להם זכות למרחב שהם תופסים, ויש המדברים כאילו כוונתם שלא ישמעו אותם. אחרי שהם לומדים לנוע ולדבר עם יותר ביטחון, הם מדווחים לאחר חרדה ראשונית על יותר בטחון עצמי וערך עצמי.

 

  • התנהגות כזו לא תמיד זה כל כך בולטת לעין. ישנם אלפי שתיקות שנשכחות, כניעות, חוסר ביטוי של רגשות ודעות ששוחקים יותר ויותר את הכבוד העצמי.

כך אנו פוצעים את עצמנו. זה לא העולם שעושה זאת.

 

אסרטיביות

* כששואלים אותך איך אהבת סרט מסוים, ובשביל לא להראות “לא קול” עונה במקום “אהבתי את זה, הסרט נגע בי עמוקות” – תאמר/י “לא רע”.

* אתם שומעים הערה גזענית שגורמת לכם להתכווץ בפנים, ואתם אומרים לעצמכם “מה זה משנה הוא סתם מטומטם”. אך הבטחון העצמי והערך העצמי יודעים בדיוק מה זה משנה.

* אשה המפחדת לטלטל את הספינה של נישואיה. אמא שלה אמרה לה שאישה טובה תמיד תומכת בבעלה, אם הוא צודק ואם לא. ואינה קולטת שהשורש של רגש האשמה שלה הינו ידיעתה הפנימית שהיא בוגדת בעצמה.

 

אסרטיביות ”יש לך את הזכות להתקיים“ משפט שאתה קרוב לוודאי מסכים איתי, עכשיו תאמר אותו בקול גם אם אתה לבד.

אתה מרגיש נבוך נכון? למה זה קורה?. למרות שזה נשמע מובן מאליו, אנו נאבקים עם הזכות הזו על בסיס קבוע. הפחד הזה לקבוע את הזכות הזו הוא נורמלי, אך אנחנו יכולים להתמודד עם זה ולבנות את הערכה העצמית שלנו על ידי אסרטיביות.

אסרטיביות – כשמדובר על אסרטיביות במקרה הזה היא פשוט להיות כמו שאתה. כדי לתרגל

אסרטיביות צריך להידבק ולשכנע את עצמך שהאמונות והמחשבות שלך חשובות, הם לא פחותות יותר משאר הסביבה הסובבת אותך.

לדוגמא, אתה במסיבה ושמעת ההערה פוגענית, לא נעימה וכמובן לא בסדר. אל תרגיש לא נעים לומר את דעתך מהפחד שתצא לא קול, כי המחשבות שלך כן חשובות וכן צריכות להאמר. בכל פעם שאתה מביע את עצמך ועומד על העקרונות

והערכים שלך ככה אתה מחזק את האסרטיביות שלך.

 

טיפוח הערכה עצמית

תמיד אנחנו שומעים ”5 דרכים לשפר את הדימוי העצמי“ או ”10 דרכים לעלות את הערכה עצמית“ אבל מה הוא בעצם הדימוי העצמי ולמה הוא כל כך חשוב? דימוי עצמי מערכת המורכבת מתודעה וחיוניות לעשות את הטוב ביותר.

ההערכה העצמית שלנו מספקת לנו כוח להמשיך, להתנגד וכמו המערכת החיסונית שיש לנו בגוף העוזרת לנו להתמודד עם הקשיים שלנו, כך גם הדבר שקרא ”דימוי עצמי“. עוד אנלוגיה שאפשר לקשר מהגוף שלנו, סידן. הסידן נועד לחיזוק השיניים, העצמות בגוף ובעצם דואג לבריאות גופנו. בלי הרבה סידן אנחנו לא נמות, נהיה יותר חלשים אך נוכל לחיות את חיינו די רגיל, כך גם עם דימוי עצמי; לא נוכל לחיות אבל באמת חיים ”מלאים“, למה זה ככה בעצם?.

ההערכה העצמית מתקשרת ליצירת ציפיות שלנו בקשר למה אנחנו יכולים להתמודד ומה לא. הציפיות והגשמתן הן בעצם גורמות לנו כאינדיבידואל להעריך את עצמנו ולהעריך את הסביבה איך היא רואה אותנו, בעצם הנבואה של ההערכה העצמית של איך שאתה מעריך את עצמך – תתגשם.

תתאר לך אלכוהליסט לשעבר שכל חייו חלם להיות אדריכל, קשר החלום הגדול שלו עמד להתגשם, הקריירה הגדולה שלה הוא כל כך יחל. אז במקום להתרגש, הבחור התחיל להיחלץ וחש מודאג, הוא חשב שזה אינו מגיע לו, אבל למה בעצם? בגלל הערכה העצמית הנמוכה שהייתה לו. אז איך הוא פתר את הבעיה הזו? על ידי מה שניחם אותו כל השנים, אלכוהול וכך הוא הגשים את נבואתו, הוא לא היה מספיק טוב לעבודה. בראיון העבודה שלו הוא היה שיכור והתנהג בגסות ואיבד את עבודת חלומתיו.

 

החיים במודע

מה אנו צריכים בשביל בניית הדימוי העצמי? בואו נבחן את ששת הדברים שינחו אותנו.

מודעות – אם אנחנו רוצים לחיות בהערכה עצמית, להוקיר את עצמנו, לאהוב את עצמנו צריך לעשות שינוי במוח ולהיות מודעים.

כאשר אתה מודע אתה צריך שיהיו לך 3 היבטים: עובדות, פרשנות ורגש. הדוגמא הכי בסיסית כשהכל מסתבך – כאשר אנו רואים אדם מולנו, כמובן שאדם שחשוב לנו מזעיף פנים אנחנו מפרשים שהוא כועס ולכן נהיים עצובים. אבל מה אם לא היינו רואים את האדם שחשוב לנו מזעיף פנים? אנחנו יכולים לעשות פרשנות חדשה מבלי להגיב רגשית גם. כי זה לא שלנו, העצבים הם לא שלנו ולכן אין לנו סיבה לתת לזה ”למה ” “במה”. במצבים כאלו אתה צריך לשאול את עצמך את השאלות הבאות: ”איך אני מרגיש כרגע?“

”האם הפעולות שלי תואמות לרגשות שלי?“. בדרך זו אנו שומרים קשר עם העולם

,

אני מרגיש ככה?“

הפנימי שלנו. כמובן שעם המודעות צריך גם לשים לב לסביבתנו ולהגיב בהתאם. בא לך לקנות בגדים

חדשים, הקשר עם העולם הפנימי שלך מראה את הרצון עז לעשות זאת. אך צריך כמוכן להתחשב בעולם

החיצוני, האם יש לך מספיק כסף בשביל זה? . זאת אומרת אנו צריכים לקחת את המודעות ולהתאים

סוף

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X