סיכום שיעור מס’ 6 – תכנון ובקרת פרויקטים
מגיש עידן אסרף – 308037860
נושא השיעור: גישות מודרניות לניהול
- גישות הניהול המודרניות מייצגות ברובן גישה מדעית-ניהולית המנסה ללמד ארגונים וחברות כיצד לנהל את עסקיהם
- גישות הניהול המודרניות ביותר מציעות את הארגון כאמצעי למיקסום רווחים, שביעות רצון לקוחות, הולכה ומנהיגות בשוק
- הדגש הינו על הארגון כמערכת פתוחה עד כדי הקצנה:
חוסר מחויבות טוטלית לאנשים, רעיונות, מבנים ארגוניים, מוצרים ושירותים. - גישות הניהול המודרניות ביותר מדגישות את החדשנות ואף מעלות על נס את המהפכנות כציווי ניהולי.
- בניגוד לגישות מסורתיות, הגישות המודרניות מרחיבות באופן משמעותי את תחום האחריות של המנהל.
- עליו להביא בחשבון את כל הגורמים המשפיעים על החברה ותוצאות עבודתה.
- חיצוני, פנימי, מבוקר, ואפילו אלה שלא ניתן להשפיע.
- הניהול המודרני הוא גישה אסטרטגית בכל רמטת הניהול, והגורם האנושי משמש כאן כאחת.
- להלן נק’ חיוביות:
- 100% אחריות אישית של המנהל
- תקשורת שפותחה בכל הרמות
- הכשרה שוטפת של הצוות ומנהלים
- אווירה בארגון, עוזרת לעובדים להרחיב את היכולות למקסימום
תכונות אופייניות של ניהול מודרני
- דחייה של סגנון מנהיגות סמכותי לטובת מנהיגות.
- פיתוח מיומנויות תקשורת כדי לתקשר עם הלקוחות
- אתיקה עסקית
- פתיחות ואמון באנשים
- ידע ושימוש בניהול בסיסי
- חזון ברור של דרכו של הארגון
- שיפור עצמי מתמיד והרצון לשפר את איכות עבודתם
- גישה משולבת
מספר גישות מודרניות בניהול
- ניהול לפי יעדים MBO
- השיטה הסוציו-טכנית
- ניהול באיכות כולל TQM עקרונות דמינג
- ניהול בזמן אמת
- גיליון ציונים מאוזן
- ניהול ע”י השוואת ביצועים, פעילות ע”פ קו ייחוס גבוה
- עיצוב מחדש
- תורת האילוצים
- ניהול רזה
בנוסף עסקנו בגישת ניהול עפ”י T.Q.M
- ליצור תהליך קבוע של שיפור מוצרים – תכנון לטווח ארוך.
- לאמץ התנהגות הדוחה קבלת טעויות, חומרים פגומים, ייצור פגום, עיכוב.
- להפסיק הצורך המתמיד בביקורת.
- להשתמש בספקים המחויבים לאיכות ולאמת זאת באמצעות נתונים סטטיסטיים.
- לשפר כל הזמן את מערכת השירות והייצור – לצמצם בזבוז.
- להדריך את העובדים במקום עבודתם (ON THE JOB TRAINING ).
- לסייע לעובדים לבצע את המטלות ולהצליח – להפעיל בקרה עצמית ולא חיצונית.
- להרחיק מהארגון את גורם הפחד – ליצור אקלים של פתיחות.
- להסיר מחיצות בין מחלקות ולשתף עובדים – לעודד עובדת צוות (חוגי איכות).
- להימנע מסיסמאות ויעדים שאין להם “כיסוי” או תוכניות לביצוע.
- להימנע מנורמות בייצור המתחשבות רק בכמות.
- לאפשר לעובד להתגאות במקום עבודתו ובתוצר, ע”י ניהול איכותי בקרב המנהלים וע”י משוב.
- לשמור על עדכונם המקצועי של העובדים – להפעיל תכניות הדרכה כוללנית ומתקדמות.
- ההנהלה מחויבת, תומכת ומגבה עקרונות
בנוסף עברנו תרגיל כיתה שבו כל אחד בוחר 3 עקרונות מתוך הרשימה מעלה ומסביר מדוע בחר בהם