תקשורת בין אישית

סיכום שיעור 3

maliab2

maliab2

פרטי הסיכום

קורס: תקשורת בין אישית

מספר השיעור: 3

סיכום השיעור

תקשורת בין אישית אפקטיבית – כאשר מקבל המסר הבין את דברי מעביר המסר, בדיוק כפי שהתכוון אליהם מעביר המסר.

100% אחריות בהעברת המסר חלה על מעביר המסר בדיוק כפי שהתכוון אליהם מעביר המסר.

קיימים מס’ קלקולים בתקשורת בין אישית:

  1. שומעים מה שמצפים לשמוע, לא שומעים את מה שבאמת נאמר.
  2. שימוש במסרים או במילים שליליות, כאשר משתמשים במסרים שליליים זה יוצר קונפילקט. כשמעבירים מסר יש צורך לברור מילים. להתחיל במסר חיובי ואחר כך שלילי.
  3. מסרים לא מילוליים- לא אפקטיביים. טון דיבור, הניגון. לעיתים המסר הלא מילולי משתלט על המסר המילולי.
  4. מצב רגשי/ מנטלי של המקבל. כשאדם כועס לדוגמא, הוא לא פנוי להקשיב.
  5. מאבקי כוח, לדוגמא בין קולגות.
  6. חוסר סבלנות/ סובלנות. סבלנות, היכולת להמתין שמשהו יקרה. סובלנות, הפתיחות שלנו לדעות של אחרים.
  7. סביבה/עיתוי – אזור השיח, המקום, זמן שבו אנו מתקשרים.

מה יהפוך אותנו למתקשרים אפקטיביים יותר?

מימדים התורמים לתקשורת אפקטיבית:

  • ניהול רגשות
  • דימוי עצמי
  • הקשבה
  • מסרים לא מילוליים
  • אמפטיה
  • דיבור

קיימות 7 אנטלגנציות רגשיות:

  1. מספרית- לוגית מתמטית.
  2. לשונית
  3. מרחבית- ויזואלית
  4. פיזור- תנועתית
  5. מוזיקלית
  6. בין אישית
  7. תוך אישית

חמשת האנטלגנציות הראשונות מרכיבות את ה IQ שלנו. ואילו האנטלגנציה הבין אישית והתוך אישית, באות לידי ביטוי באנטרקציה החברתית , מקצועית, משפחתית וזוגית.

ניהול רגשות 

שליטה עצמית והיכולת לעמוד בסערת רגשות, במקום להפוך להיות עבד לרגשות שלנו. לדעת לבטא את הרגשות בזמן , ברגע ובמקום הנכון עם האנשים הנכונים ולא לדכא רגשות. מיומנות רגשית נרכשת.

קיימים כלים לניהול רגשות: 

  • קו מחשבה נדיב- לבחור את המחשבה החינוכית המאפשרת לוותר, לתת.
  • צינון והסחת דעת- לדוגמא, ויכוח לפני הגעה למסיבה עם בן הזוג, בהגענו למסיבה לעטות מסיכה ולהשאיר את המריבה מאחור.
  • מל”כ ולא למ”כ- לנהוג כמלכים בסיטואציות ולא ליימכים (חנונים, לא יוצלחים)

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X