תקשורת בינאישית

סיכום שיעור 2

מיטל מזרחי

מיטל מזרחי

נשואה 1, מתגוררת בירושלים.

פרטי הסיכום

קורס: תקשורת בינאישית

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

קורס גמול השתלמות – תקשורת בינאישית:

סיכום שיעור שני מתאריך 21.03.21, נכתב על ידי – מיטל מזרחי 203663869.

השיעור התחיל בחזרה על דברים שנלמדו בשיעור הקודם.

בשיעור הנוכחי דיברנו על מודלים בתקשורת בינאישית.

דיברנו על כך שבשיעור זה ניחשף להמון תאוריות שונות ומגוונות.

המרצה שיתף כי מעוניין להציג לנו מס’ רב של סרטונים רלוונטיים לנושא.

הוצג לנו סרטון על תקשורת בינאישית בשיטת NLP ולאחר מכן דיברנו עליו.

ששת היסודות שמרכיבים תקשורת בין אישית:

עשו מחקרים רבים אודות תקשורת בין אישית אשר בדקו ממה תקשורת בין אישית   מורכבת. אלו 6 היסודות שעלו:המתקשרים

על מנת שתקשורת כלשהי תתרחש חייב שיהיו מעורבים לפחות שני אנשים. אנו נוטים לחשוב שתקשורת היא למעשה אדם ששולח ומקבל הודעה, ועם זאת מדובר בחשיבה מוטעת. מדוע? שכן בדרך זו, התקשורת מוצגת כאילו היא חד-צדדית, כלומר אדם אחד שולח מסר והשני מקבל אותו או לחילופין אדם אחד מדבר ואדם שני מקשיב.

בפועל, מרבית השיחות שמתקיימות הן “מורכבות” כלומר תהליכים דו-צדדיים. בתהליכים אלו אנשים שולחים ומקבלים מסרים בו-זמנית. במילים אחרות, תקשורת היא תהליך פעיל ולא פסיבי. בזמן שאדם אחד מדבר ואדם שני מקשיב, האדם שמקשיב שולח גם כן מסרים ופידבק בעזרת הבעות פנים, חיוך ושפת גוף.

המסר

מסר איננו מתייחס רק למילים שנאמרו או למידע שהועבר, אלא גם למסרים הבלתי-מילוליים שהוחלפו. כפי שראינו לפני כן בעוגת התקשורת, המסרים הבלתי מילוליים מעבירים מידע נוסף. לא רק שמסרים אלו מעבירים מידע אלא גם לחשוף רגשות.

הרעש

בהקשר של תקשורת בין אישית לרעש, יש משמעות מיוחדת. הרעש מתייחס לכל מה שמפריע להעברת המסר, כך שהמסר שמתקבל שונה ממה שהמעביר התכוון להעביר. רעש יכול להיות רעש פיזי כדוגמת רעשי מטוס סילון שעובר אך הוא יכול להיות גם גורמים אחרים, כמו צורת דיבור מסובכת ולא ברורה, שפת גוף לא מתאימה, חוסר עניין, חוסר תשומת לב והבדלים תרבותיים.

כלומר, כחלק מתקשורת בין אישית יש לקחת בחשבון את הגורמים שעשויים להוות רעש בתקשורת.

הפידבק

הפידבק מתייחס למסרים שהמקבל משיב. בעזרת מסרים אלו שולח המסר, יכול לדעת האם המסר שהוא התכוון להעביר הועבר בצורה מדויקת וכן מה התגובה של המקבל. נותן הפידבק גם עשוי להגיב גם למסרים הבלתי מילוליים שהשולח העביר. ישנם סוגים שונים של פידבק:

  • פידבק ישיר מילולי – “תחזור על זה שוב, לא הבנתי”, “אני מסכים”, “אני לא מאמין בזה”.
  • הבעות פנים – הנהון, חיוך, הבעת פליאה ועוד.
  • שינויים בשפת הגוף – שינוי צורת העמידה או הישיבה, כיווץ או שחרור הידיים ועוד.

הפידבק עוזר לשולח המסר להתאים, לסגל, לווסת ולחזור על המסר שלו כדי לשפר את התקשורת.

הקשר

כל סוגי התקשורת, מושפעים מההקשר שלהם. ישנם מספר סוגי הקשרים:

  • מקום ההתרחשות – היכן האינטרקציה מתקיימת. האם בחדר, ברחוב או במשרד למשל.
  • הקשר חברתי – כך למשל, מה התפקיד של כל אחד מהאנשים, מה טיב היחסים בניהם, מה הסטטוס שלהם ועוד.
  • ציפיות ורגשות – המצב הרגשי בו נתון כל אחד מהאנשים וכן הציפיות של כל אדם בשיחה משפיעות על התקשורת.

ערוץ התקשורת

הערוץ מתייחס לאמצעי בעזרתו מועברים המסר והפידבק.  האם פנים-אל פנים, דרך הטלפון, דרך מדיה חברתית ועוד. כל ערוץ תקשורת זה או אחר, מאפשרת העברת מסר בצורה כזו או אחרת.

כך למשל, ערוץ תקשורת טקסטואלי בלבד (הודעות) מעביר רק את התוכן, ולא מאפשר העברה של טון הדיבור ושפת הגוף

השיעור היה מהנה ועבר בצורה נעימה ונוחה. הייתה השתתפות יפה מצד התלמידים בקורס.

יישר כוח!

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X