תקשורת בינאישית

סיכום שיעור 3

ronite

ronite

פרטי הסיכום

קורס: תקשורת בינאישית

מספר השיעור: 3

סיכום השיעור

סיכום שיעור 3 – 04/04/2021 – רונית אליהו

קיבלנו חידה:

אדם נמצא בדרכו אל השדה כשעל גבו שק. הוא יודע שכאשר יגיע אל השדה ימות. מדוע הוא ימות?

המשתתפים שאלו שאלות והמרצה השיבה רק בתשובות של כן או לא. היתה בינינו תקשורת מוגבלת.

תקשורת בינאישית אפקטיבית: כאשר מקבל המסר הבין את דבריו של מעביר המסר בדיוק כפי שהתכוון אליהם מעביר המסר.

משמע – היתה בינינו תקשורת בינאישית אך לא מאוד אפקטיבית.

100% מהאחריות בהעברת המסר חלה על מעביר המסר.  צריך להעביר את המסר לכל אחד בהתאם לצרכיו.

מכיוון שכל אחד בא מעולם אחר, בעל אישיות, עולם מושגים אחרים ועבר חוויות אחרות, כל אחד מפרש את המסר באופן אחר.

קלקולים בתקשורת בין-אישית:

  • שומעים מה שמצפים לשמוע
  • משתמשים במילים או במסרים שליליים – כעסים ומילים שליליות גורמים לחסמים בתקשורת
  • מסרים לא מילוליים לא אפקטיביים – שפת גוף, נראות
  • מצב רגשי/מנטלי של המקבל
  • מאבקי כח
  • חוסר סבלנות/סובלנות – סבלנות: המתנה שמשהו יקרה,
    סובלנות: פתיחות לדעות ועמדות אחרות
  • סביבה/עיתוי – מקום רועש, תזמון בזמנים לא נוחים

מה יהפוך אותנו ל’מתקשרים’ יותר אפקטיביים?

  • ניהול רגשות – קיימות 7 אינטליגנציות עפ”י גארדנר

אינטליגנציות לא רגשיות:

  1. מספרית – לוגית/מתמטית
  2. לשונית (שפות)
  3. מרחבית – ויזואלית (אופיינית לטייסים)
  4. פיזית – תנועתית (מקצועות הספורט)
  5. מוזיקלית (ניגון ללא תווים)

אינטליגנציות רגשיות:

  1. בין-אישית (היכולת לקיים אינטראקציות עם אנשים)
  2. תוך-אישית (יכולת ניהול רגשות) שליטה עצמי והיכולת לעמוד בסערות הרגשיות תחת להפוך “עבד לרגש”. לדעת לבטא את הרגש הנכון, בזמן הנכון, בצורה הנכונה ועם האנשים הנכונים.

המיומנות הזאת נרכשת עם השנים, ויותר קל לשלוט על הרגשות כשזה כלכלי…

טכניקות לניהול רגשות: קו מחשבה נדיב, צינון והסחת דעת, מל”כ (מח, לב, כליות) ולא למ”כ (לב, מח, כליות)

 

  • דימוי עצמי

חלון ג’ו הרי – כדאי להגדיל את התחום הגלוי

 

לא ידוע לי ידוע לי
תחום העיוורון התחום הגלוי ידוע לאחרים
לא ידוע/תת מודע התחום החבוי לא ידוע לאחרים

 

  • הקשבה – הרוב אינם מקשיבים מתוך כוונה להבין. הרוב מקשיבים מתוך כוונה להשיב. הקשבה למילים (מה נאמר), לטון הדיבור (איך נשמע), שפת גוף (איך נראה).

 

הקשבה היא לא:

  1. הסטת המבט הצידה
  2. עשיית שתי פעולות במקביל
  3. פנים המביעות אי הסכמה
  4. שיפוט או ביקורת
  5. מענה/משחק בטלפון בזמן ההקשבה
  6. עצימת עיניים
  7. הצצה בשעון
  8. פיהוק

איך מקשיבים באופן אפקטיבי?

  1. קשר עין, מנוד ראש, רכינה לעבר הדובר
  2. הקשבה תוך תשומת לב והתמקדות
  3. הבעה התואמת את דברי הדובר
  4. ויתור על שיפוט
  5. הימנעות מפתרון בעיות הדובר ומתן עצה
  6. הימנעות מסיפור “מקרה דומה שקרה לי”
  7. תיזמון התגובה ושאלות
  • מסרים לא מילוליים
  • אמפטיה – היכולת לראות את הדברים מנקודת המבט של האחר תוך הישארות בנעליך שלך. זו תכונה מולדת.
  • דיבור

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X