תקשורת בינאישית

סיכום שיעור 1

רונית לוי

רונית לוי

פרטי הסיכום

קורס: תקשורת בינאישית

מספר השיעור: 1

סיכום השיעור

תקשורת בינאישית
הדרך שבה 2 אנשים או יותר מעבירים מידע, רעיונות. ומתקשרים ביניהם על כל מיני נושאים.
שאין תקשורת – אין קשר בין בני אדם.
הבסיס לשיתוף פעולה, ללמידה, לעשיה זה תקשורת טובה.
התקשורת יוצרת פתרונות למצבים / בעיות, היא יוצרת שיחות.
התקשורת משפיעה אלינו באופן אישי, ובסופו של דבר משפיעה על הסביבה ועל החברה.
סולם השלבים של מאסלו, לפי מאסלו לא ניתן לדלג על אף שלב. הפירמידה של מאסלו, תמיד שואפים להגיע לקצה הפירמידה:
בסיס – צרכים פיזיולוגיים – אוכל, שתיה, לבוש.
ביטחון – אישי וכלכלי.
שייכות – כולנו שייכים למסגרת, מסגרת משפחתית – גרעינית, המשפחה המורחבת והחברה.
הוקרה והערכה.
הגשמה עצמית.
מה גורם לנו לרצות להתקדם בשלבים, ולהשיג דברים, לפי דנצברג, מה שמניע אותנו זה הפחד והתגמול. כל מה שאנחנו עושים נובע כתוצאה של שני מאפיינים אלו. הפחד מניע אותנו לעשות או לא לעשות דברים. התגמול – אין דבר שעשינו או שנעשה אם אין עליו תגמול.
התקשורת הבינאישית כוללת 3 סוגי תקשורת עיקריים:
1.      תקשורת מילולית – דיבור, כדי לרכוש תקשורת מילולית צריך לרכוש שפה, לדעת לדבר. שהמילים יוצאות מהפה אי אפשר להתחרט ולשנות.
2.      תקשורת בלתי מילולית – הכתיבה. התקשורת הכתובה נשמרת יותר, יש לנו מסמך, יש יותר שליטה על הדברים, אפשר להתחרט, אפשר להפיץ להרבה.
3.      שפת גוף – מולדת וגם נרכשת. תינוק – בוכה, צוחק, עושה פרצופים. שפת הגוף מלווה אותנו מרגע שאנחנו נולדים ועד לכתנו. היא באה לידי ביטוי ברגעי שמחה, עצב כשאנחנו מתעצבנים. מתבטאת בתנועות הידיים, רגלים, גב, ראש, ללחיצת היד יש משמעות גדולה. תקשורת בינאישית מבוססת ברובה הגדול על שפת הגוף, רק 15% מהזמן משתמשים עם הפה.
ישנם שלושה סוגים של בני אדם: האדם שמסכים מול האדם שמתווכח, האדם הנשל מול האדם המשתלט והשתלטן, האדם הסמוי מול הגלוי. וזה לא חד משמעי.
4 סוגים עיקריים של תקשורת בין אישית – מודל אדיג’ס, לכל אדם יש סגנון תקשורת מובהק אחד, לצד נגיעות מסגנונות תקשורת נוספים:
1.      מקדם – אנשים מים ולבביים, אוהבים להיות במרכז העניינים, אינם פורמליים, חברותיים, מלאי חיים והנאות. בדרך כלל נוטים להכללות ולא מייחסים חשיבות לפרטים, מסיקים מסקנות על בסיס אינטואיציה או ניחוש, הם עשויים להעלות רעיונות לאוויר ולעבור הלאה לרעיון הבא בלי לבצע, מה שעשוי ליצור תחושה של חוסר יציבות, או לחילופין, אנוכיות ומניפולטיביות. לרוב מתקשים בסדר וארגון.
2.      משימתי – אנשים אלו אוהבים “תכל”ס”, קצר ולעניין. נוטים להיות פעילים, עצמאיים, ושאפתניים. לא אוהבים שמחליטים עבורם, אוהבים לקחת פיקוד ולבחון את המצב סביבם בכל רגע נתון. יעילים, דייקנים ומהירי החלטה. בעלי סדר, ארגון ושיטתיות. הם מצפים מאחרים לתוצאות ועל ידי כך הופכים לביקורתיים כלפי סביבתם. בשעת לחץ נוטים לתפוס שליטה. לעיתים מתקשים להפגין רגשות.
3.      מנתח – אנשים רציניים, שקטים ומתוכננים. מנתחים כל עסקה וקבלת החלטה באמצעות איסוף מידע ושאילת שאלות, מעדיפים לחשוב ולהתבלט לפני שמבצעים פעולה ועלולים להיתפס כהססניים. אינם נותנים אמון בקלות ולא לוקחים סיכונים. מתקשים בחשיפה אישית ואינם יוזמים מערכות יחסים, הם חברים טובים, נאמנים ונמנעים מסכסוכים. מסודרים, שיטתיים, רציונליים. פועלים לפי נהלים וכללים ברורים ומבצעים משימות רק לאחר שמבינים אותן היטב.
4.      תומך – אנשים חברותיים, חביבים, מתרחקים מסכסוכים. עומדים לעזר בכל מה שצריך. מתעניינים בכנות בשלום האחר אך מצפים להתעניינות הדדית. נוטים לייחס יותר חשיבות לרגשות ויחסים מאשר למשימות. בד”כ מקבלים החלטות ממקום אמוציונאלי. הם אינטואיטיביים, מקשיבים ומכילים. מאבדים עניין בתכנון והצבת יעדים וצריכים פירוט מדויק של משימות שעליהם להשלים. אינם אוהבים רשמיות ותחושת דחייה, ובשעת מתח מתכנסים ומשתתקים.
כדי שהאדם מולנו יבין אותנו באמת – הוא צריך שהמסר יותאם לסגנון אליו הוא רגיל, לפיו הוא חושב, מדבר וקולט את סביבתו. לכן, ברגע שנבין מהו סגנון התקשורת שלנו, ונלמד להבחין בסגנון של האדם שאיתו אנו מתקשרים, נדע כיצד לפנות אליו טוב יותר, לדבר בשפה שלו, להבין את כוונתו האמיתית מבלי להיפגע.  היכולת לתקשר בסגנון התקשורת של האדם שמולנו, תגביר את רמת ההקשבה והפתיחות, ותשפיע באופן משמעותי על מערכות היחסים עם האנשים סביבנו, ובפרט עם בני הזוג והילדים.
רונית לוי 027269810
סיכום שיעור 1, 16/03/21

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X