השיעור התחיל בתרגיל כיתתי,
על מנת להגיע לתשובה נשאלו שאלות ע”י התלמידים, התשובות עליהן היו בכן ולא.
מטרת התרגיל ליצור תקשורת.
התקשורת בתרגיל הייתה מוגבלת, ישירה ודו כיוונית.
תקשורת בינאישית- תקשורת בין מינימום 2 אנשים.
תקשורת בינאישית אפקטיבית- כאשר מקבל המסר מבין את דבריו של מעביר המסר, בדיוק כפי שהתכוון אליהם מעביר המסר.
אחריות בהעברת המסר חלה 100% על מעביר המסר.
קלקולים/תקלות בתקשורת בינאישית.
1. שומעים מה שמצפים לשמוע.
2. שימוש במילים או במסרים שליליים.
3. מסרים לא מילוליים
4. מצב רגשי/מנטלי של המקבל
5. מאבקי כוח
6. חוסר סבלנות/סובלנות.
7. סביבה/ עיתוי.
ממדים התורמים לתקשורת אפקטיבית:
*ניהול רגשות
* דימוי עצמי
* הקשבה
* מסרים לא מילוליים
* אמפטיה
* דיבור
קיימים 7 אינטליגנציות (גארדנר 1979)
1. מספרית- לוגית/ מתמטית
2. לשונית
3. מרחבית – ויזואלית
4. פיזית- תנועתית
5. מוזיקלית
6. בין-אישית
7. תוך- אישית
ניהול רגשות- שליטה עצמית ברגשות, לא לדכה אותן אלא לווסת אותן.
לבנאדם יש 32 רגשות.
ניהול רגשות זו מיומנות נרכשת.
כלים לניהול רגשות:
* קו מחשבה נדיב- מחשבה נדיבה, חיובית.
* צינון והסחת דעת- להתנתק מהסיטואציה.
* מל”כ ולא למ”כ- להגיב רציונלי, קודם לפי המוח, אח”כ לפי הלב ובסוף לסנן כמו הכליות.
חלון ג’ו הרי:
ידוע לי וידוע לאחרים- התחום הגלוי.
ידוע לי ולא ידוע לאחרים – התחום החבוי.
לא ידוע לי וידוע לאחרים- תחום העיוורון.
לא ידוע לי ולא ידוע לאחרים- לא ידוע/תת מודע.
הקשבה:
הקשבה היא צירוף מודע של מילים, טון דיבור ושפת גוף.
לא הקשבה היא:
* הסטת המבט הצידה.
* עשיית שני דברים במקביל
* פנים המביעות אי הסכמה
* שיפוט או ביקרת
* מענה/משחק בטלפון בזמן ההקשבה.
* עצימת עיניים
* פזילה לשעון
* פיהוק.
איך מקשיבים באופן אפקטיבי?
* קשר עין, מנוד ראש, רכינה לעבר המדבר
* הקשבה תוך תשומת לב
* הבעה התואמת את דברי הדובר
* ויתור על שיפוט
* הימנעות מפתרון בעיות הדובר ומתן עצה
* הימנעות מסיפור “מקרה דומה שארע לי”
* תיזמון התגובה ושאלות