תקשורת בינאישית

סיכום שיעור 3

Racheli

Racheli

פרטי הסיכום

קורס: תקשורת בינאישית

מספר השיעור: 3

סיכום השיעור

השיעור התחיל בתרגיל כיתתי,

על מנת להגיע לתשובה נשאלו שאלות ע”י התלמידים, התשובות עליהן היו בכן ולא.

מטרת התרגיל ליצור תקשורת.

התקשורת בתרגיל הייתה מוגבלת, ישירה ודו כיוונית.

תקשורת בינאישית- תקשורת בין מינימום 2 אנשים.

תקשורת בינאישית אפקטיבית- כאשר מקבל המסר מבין את דבריו של מעביר המסר, בדיוק כפי שהתכוון אליהם מעביר המסר.

אחריות בהעברת המסר חלה 100% על מעביר המסר.

קלקולים/תקלות בתקשורת בינאישית.

1. שומעים מה שמצפים לשמוע.

2. שימוש במילים או במסרים שליליים.

3. מסרים לא מילוליים

4. מצב רגשי/מנטלי של המקבל

5. מאבקי כוח

6. חוסר סבלנות/סובלנות.

7. סביבה/ עיתוי.

ממדים התורמים לתקשורת אפקטיבית:

*ניהול רגשות

* דימוי עצמי

* הקשבה

* מסרים לא מילוליים

* אמפטיה

* דיבור

קיימים 7 אינטליגנציות (גארדנר 1979)

1. מספרית- לוגית/ מתמטית

2.  לשונית

3. מרחבית – ויזואלית

4. פיזית- תנועתית

5. מוזיקלית

6. בין-אישית

7. תוך- אישית

ניהול רגשות- שליטה עצמית ברגשות, לא לדכה אותן אלא לווסת אותן.

לבנאדם יש 32 רגשות.

ניהול רגשות זו מיומנות נרכשת.

כלים לניהול רגשות:

* קו מחשבה נדיב- מחשבה נדיבה, חיובית.

* צינון והסחת דעת- להתנתק מהסיטואציה.

* מל”כ ולא למ”כ- להגיב רציונלי, קודם לפי המוח, אח”כ לפי הלב ובסוף לסנן כמו הכליות.

חלון ג’ו הרי:

ידוע לי וידוע לאחרים- התחום הגלוי.

ידוע לי ולא ידוע לאחרים – התחום החבוי.

לא ידוע לי וידוע לאחרים- תחום העיוורון.

לא ידוע לי ולא ידוע לאחרים- לא ידוע/תת מודע.

הקשבה:

הקשבה היא צירוף מודע של מילים, טון דיבור ושפת גוף.

לא הקשבה היא:

* הסטת המבט הצידה.

* עשיית שני דברים במקביל

* פנים המביעות אי הסכמה

* שיפוט או ביקרת

* מענה/משחק בטלפון בזמן ההקשבה.

* עצימת עיניים

* פזילה לשעון

* פיהוק.

איך מקשיבים באופן אפקטיבי?

* קשר עין, מנוד ראש, רכינה לעבר המדבר

* הקשבה תוך תשומת לב

* הבעה התואמת את דברי הדובר

* ויתור על שיפוט

* הימנעות מפתרון בעיות הדובר ומתן עצה

* הימנעות מסיפור “מקרה דומה שארע לי”

* תיזמון התגובה ושאלות

 

 

 

 

 

 

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X