תקשורת בינאישית

סיכום שיעור 3

Ilana Raz

Ilana Raz

פרטי הסיכום

קורס: תקשורת בינאישית

מספר השיעור: 3

סיכום השיעור

סיכום שיעור 3 4/5/2021:

השיעור התחיל בתרגיל כיתתי, מטרת התרגיל ליצור תקשורת. התקשורת בתרגיל הייתה מוגבלת, ישירה ודו כיוונית.

תקשורת בינאישית- תקשורת בין מינימום 2 אנשים. התקשורת נבינאישית אפקטיבית- כאשר מקבל המסר מבין את דבריו של מעביר המסר, בדיוק כפי שהתכוון אליהם מעביר המסר. האחריות בהעברת המסר חלה 100% על מעביר המסר.

קלקולים/תקלות בתקשורת בינאישית.

1. שומעים מה שמצפים לשמוע.

2.. שימוש במילים או במסרים שליליים.

3. מסרים לא מילוליים

4. מצב רגשי/מנטלי של המקבל

5. מאבקי כוח

6. חוסר סבלנות/סובלנות.

7. סביבה/ עיתוי.

ממדים התורמים לתקשורת אפקטיבית:

*ניהול רגשות

* דימוי עצמי

* הקשבה

* מסרים לא מילוליים

* אמפטיה

* דיבור

קיימים 7 אינטליגנציות (גארדנר 1979)

1. מספרית- לוגית/ מתמטית

2.  לשונית

3. מרחבית – ויזואלית

4. פיזית- תנועתית

5. מוזיקלית

6. בין-אישית

7. תוך- אישית

ניהול רגשות- שליטה עצמית ברגשות, לא לדכה אותן אלא לווסת אותן.

לבנאדם יש 32 רגשות.

ניהול רגשות זו מיומנות נרכשת.

כלים לניהול רגשות:

* קו מחשבה נדיב- מחשבה נדיבה, חיובית.

* צינון והסחת דעת- להתנתק מהסיטואציה.

* מל”כ ולא למ”כ- להגיב רציונלי, קודם לפי המוח, אח”כ לפי הלב ובסוף לסנן כמו הכליות.

חלון ג’ו הרי:

ידוע לי וידוע לאחרים- התחום הגלוי.

ידוע לי ולא ידוע לאחרים – התחום החבוי.

לא ידוע לי וידוע לאחרים- תחום העיוורון.

לא ידוע לי ולא ידוע לאחרים- לא ידוע/תת מודע.

הקשבה:

הקשבה היא צירוף מודע של מילים, טון דיבור ושפת גוף.

לא הקשבה היא:

* הסטת המבט הצידה.

* עשיית שני דברים במקביל

* פנים המביעות אי הסכמה

* שיפוט או ביקרת

* מענה/משחק בטלפון בזמן ההקשבה.

* עצימת עיניים

* פזילה לשעון

* פיהוק.

איך מקשיבים באופן אפקטיבי?

* קשר עין, מנוד ראש, רכינה לעבר המדבר

* הקשבה תוך תשומת לב

* הבעה התואמת את דברי הדובר

* ויתור על שיפוט

* הימנעות מפתרון בעיות הדובר ומתן עצה

* הימנעות מסיפור “מקרה דומה שארע לי”

* תיזמון התגובה ושאלות

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X