תקשורת בינאישית

סיכום שיעור 4

oshratswissa

oshratswissa

פרטי הסיכום

קורס: תקשורת בינאישית

מספר השיעור: 4

סיכום השיעור

השיעור נפתח בתרגיל של הצגת מילים ובניית משפטים תוך פרק זמן קצר של דקה.
התרגיל הדגים התמודדות במצב של לחץ.
4 תחומים שנוצרים בהם הפרעות כתוצאה מלחץ ושחיקה:
1. הפרעה ברמה רגשית 2. הפרעה ברמה פיזית 3. הפרעה ברמה קוגניטיבית 4. הפרעה ברמת ההתנהגות
במצבי לחץ גואים רגשות שליליים: פחד/קנאה/אכזבה/שנאה/בושה/עצבות…
הפרעה ברמה רגשית יכולה לגרום להפרעה פיזית. המנגנון הפיזי מגן עלינו.
הפרעה קוגניטיבית יכולה לבוא לידי ביטוי בשכחה/בלבול/מחשבות שליליות/ קבעון..
הפרעה התנהגותית יכולה לבוא לידי ביטוי בקללות/צעקות/תוקפנות/גמגום..
בכל פעם שיש איום נחוש לחץ. לא כולם יגיבו באותו אופן.
בכל פעם שיש פער אמיתי או מדומה בין הדרישות/ציפיות מאתנו ליכולות או למשאבים נחוש תחושת לחץ.
כדי שהמשוואה תהיה נכונה צריך: מוטיבציה/מעורבות/ערך משמעותי.
ללחץ יש גם היבט חיובי.
כל אחד צריך מידה אחרת של לחץ לתפקוד שיא.
טיפוסי אישיות עפ”י ריזמן ופרידמן 1950 – בדקו מי האנשים שלקו בליבם, ומצאו שהם גברים בסביבות גיל 40 בתפקידי ניהול ומעשנים.
חילקו את האנשים לשני טיפוסי אישיות:
טייפ A: משימתי ותחרותי – בעל תחושת חוסר זמן, מלחיצים את הסביבה, דרישות גדולות מעצמם ולכפיפים שלהם, יותר נוטים להמלחה והישגים, בעלי סטטוס גבוה יותר.
מצד אחד הצלחה והישגים מצד שני לחץ דם והתקפי לב. איכות חיים ירודה, קשרים חברתיים רופפים.
טייפ B:  חברותי, מכוון אנשים, נטייה לדחיינות, מרגיע/מעצבן את הסביבה, איכות חיים טובה, מאריך ימים, פחות מצליחן.
מודל אפר”ת – אירוע, פרשנות, רגש, תגובה.
שחיקה (פיינס ואהרונסון) תחושת לאות גופנית, רגשית, ומנטאלית הנגרמת מחמת לחץ מתמשך, שאין לו מוצא וגורמת לפיתוח עמדות שליליות כלפי העבודה, הסביבה, ואף לאדם עצמו.
גורמי לחץ ושחיקה: עומס יתר כמותי, עומס יתר איכותי, חוסר איזון קריירה – משפחה, יחסי גומלין קשים ובלתי מספקים, אי וודאות ועמימות, שינויים תדירים, חוסר אוטונומיה/ביטוי עצמי, חוסר תמיכה, תמורה לא הולמת, תנאים פיזיים גרועים.
התמודדות עם שחיקת עובדים: הדרכה/ימי עיון והעשרה, משוב והערכה תקופתית, האצלת סמכויות, מסלולי קידום ופיתוח, שקיפות ארגונית, פיתוח צוותים אורגניים, פיתוח קשרים בין צוותים, חזון וערכים ארגוניים, אספקת משאבים נדרשים, תמיכה ופיתוח חוסן.
אמצעים להתמודדות עם לחץ: שבירת סיטואציה/שבירת שיגרה
התמודדות תוך התמקדות באירוע/ במצב.
התמודדות תוך התמקדות ברגשות.
שיש לך למה מספיק חזק אתה יכול להתמודד עם כל איך.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X